به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ محسن حاجی میرزایی با اشاره به روند آموزش در سال تحصیلی گذشته در بستر فضای مجازی در پی تعطیلی مدارس به علت شیوع کرونا اظهار کرد: تشکیلات بزرگی هستیم و با توجه به نگرانی خانوادهها دوران مشکلی را پشت سر گذاشتیم. این کار هم برای معلمان و دانشآموزان و هم برای خانوادهها ناشناخته بود.
وی افزود: البته این فضای ناشناخته در کنار نگرانی ها و اضطرابهایی که تحمیل کرد، چیزهای بسیاری نیز به ما آموخت، توانمندیهای بسیاری ایجاد و نظام آموزشی را از یک آزمون مهم و تأثیرگذار با موفقیت بیرون آورد. البته این گفته به این معنا نیست که آموزش در سال کرونا دقیقاً با همان کیفیت آموزش حضوری حاصل شد، با این حال اجازه ندادیم آموزش تعطیل و این تشکیلات گسترده دچار آسیب شود. ما ارتباطات را برقرار و کار را گسترش دادیم.
وزیر آموزشوپرورش درباره دستاوردهای سال تحصیلی کرونایی گفت: سالها بود که دعوت شده بودیم به سمت آموزشهای الکترونیک حرکت کنیم، اما توفیق بسیاری کسب در این زمینه نشده بود که این حادثه بهیکباره ما را وارد یک محیط جدید کرد و ترس از تکنولوژیهای نو و کار کردن با ابزارهای جدید را از همه گرفت. معلمان بهتدریج توانمند شدند و دانشآموزان نیز آموختند که سهم بیشتری در آموزش خودشان ایفا کنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: همچنین خانوادهها به شکل گستردهای با نظام تعلیم و تربیت مرتبط شدند که برقراری این پیوند میان خانه و مدرسه نیز از آرزوهای دیرینه ما بود. بسیاری از والدین به دستیار معلمان تبدیل شدند و با هدایت معلم، امر آموزش را بهویژه در دوره ابتدایی پیش بردند.
وی با اشاره به اینکه البته برخی دانشآموزان ابزار لازم برای دسترسی به شبکه شاد نداشتند گفت: اخیرا خطایی در فضای رسانهای رخ داد و رسانه ای آمار عدم دسترسی به اینترنت را برابر با آمار ترک تحصیلی ها فرض کرده بود که صحیح نبود و ما هیچ کسی را از گردونه آموزش خارج نکردیم، بلکه شیوههای آموزش دیگری را برای افراد به تناسب شرایط شان درنظر گرفتیم.
وزیر آموزشوپرورش افزود: همه پژوهشها در دنیا پیرامون آموزش در دوران کرونا، یک نقطه اشتراک داشت که بازماندگی از تحصیل بود. با اطمینان میتوانم بگویم که آمار بازماندگان از تحصیل ما در ایام کرونا متفاوت از گذشته نبود. ما در نیمه سال تحصیلی گذشته، بررسی هایی را در سطح ۶۰۰ هزار دانشآموز انجام دادیم و گروهی را بسیج کردیم. آنها بهصورت تصادفی با مدارس ارتباط برقرار و دانشآموز و معلم را ارزیابی کردند. ارزیابی ها نشان داد که از هر هزار دانشآموز، سه نفر ادامه تحصیل نداده بودند که سهدهم درصد می شود و آن نگرانی که بهصورت گسترده درباره ترک تحصیل وجود داشت را منتفی کرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ هزار دانشآموز پایه اول داشتیم که در مدرسه ثبتنام نکردند گفت: برخی خانواده ترجیح دادند فرزندشان را به علت نگرانی که داشتند ثبتنام نکنند که امیدواریم امسال آنها هم ثبتنام کنند. ما مراقبت زیادی داشتیم و با حدود ۸۰ هزار مدیر مدرسه از طریق شبکه شاد بهطور مستقیم صحبت کردیم و از آنها خواستیم که همه توجهشان به دانشآموزان باشد و گفتیم هر دانش آموزی که ثبتنام کرده نباید از آموزش دور باشد. باید دقیقاً رصد کرد که هرکدام چه طور آموزش میبینند. حتی در بسیاری مناطق روستایی و کمجمعیت، آموزش حضوری بود و اجازه ندادیم بازماندگی از تحصیل گسترده اتفاق بیفتد.
حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات وزارت آموزشوپرورش برای جبران عقبماندگی تحصیلی بازماندگان از تحصیل گفت: بر اساس بررسیهای آماری ما در سالهای گذشته حدود ۱۴۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم. برای آنها بررسیهای متعددی انجام و در راستای شناسایی آنها حرکت کردهایم. مشخص شده تقریبا دو درصد افرادی که بازمانده از تحصیل شدند در جایی سکونت دارند که آموزش ارائه نمیشود، اما عمده آنها به دلیل بیماری، معلولیت، مشکلات اقتصادی و... ادامه تحصیل نمی دهند.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: کارگروهی متشکل از دستگاههای ذیربط برای شناسایی، حمایت و اقدام برای آموزش بازماندگان تشکیل شده و هرسال تعدادی را به مدرسه بازمیگردانیم. نکته دیگر اینکه سال تحصیلی گذشته با یک افت تحصیلی هم روبهرو بودهایم که برای جبران عقبماندگیها برنامهریزی کردهایم. بخشی تحت عنوان «تدریس برتر» را در شبکه شاد پیشبینی کردیم که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد. برنامههایی برای تابستان و شروع سال تحصیلی در این زمینه پیشبینیشده است.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه در این میان، معلمان کاری کارستان کردند اظهار کرد: معلمان، امتحان و آزمون موفقی را در بحران کرونا پشت سر گذاشتند و از آنها قدردانی میکنم. عیار آدمها در چنین شرایطی آشکار میشود. آنها نشان دادند تا چه حد مسئولیتپذیر و آگاه هستند.
وی درباره روند ثبتنام دانشآموزان برای سال تحصیلی پیش رو و همچنین سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز گفت: یک و نیم میلیون دانشآموز ورودی به کلاس اول ابتدایی داریم، پیشبینیشده است که اینها در بیش از ۲۵۰۰ پایگاه با ۲۰ هزار نیروی انسانی موردسنجش وضعیت جسمانی و اختلالات یادگیری قرار بگیرند. مجموعه معاینات اگر بهصورت شخصی انجام میشد هزینه و وقت زیادی دربر داشت، اما اکنون همه با همدیگر سنجیده میشود. سنجش سلامت، امکان مداخلات بهنگام را میسر و به خانوادهها و سیستم تعلیم و تربیت کمک مؤثری میکند.
وزیر آموزشوپرورش افزود: سال گذشته ۹۸.۸ درصد خانوادهها، فرزندان خود را برای سنجش به پایگاهها بردند. امسال ۶۰۰ هزار نوآموز پیشدبستانی را هم به طرح اضافه کردهایم، زیرا معتقدیم این اختلالات هرچه زودتر شناسایی شود امکان مداخله سریع زودتر فراهم میشود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه نوبتگیری برای شرکت در سنجش سلامت، الکترونیکی است اظهار کر د: هر نیم ساعت به یک نفر نوبت داده میشود. ساعات و تعداد پایگاهها را افزایش دادهایم تا تست ها با آرامش انجام شوند.
وی ادامه داد: ثبت نام میان پایه ها به صورت خودکار انجام می شود، مگر آنکه دانشآموز بخواهد مدرسهاش را تغییر دهد. بنابراین مسئله اصلی ثبت نام مربوط به سه پایه ورودی اول، هفتم و دهم است که از طریق سایت انجام میشود. سامانههای آموزش و پرورش یکپارچه شدهاند و یک سامانه مخصوص دانشآموز داریم که تمام فعالیتهای آموزشی او از ابتدای تحصیل تا کلاس دوازدهم در این سامانه ذخیره و قابل استفاده خواهد بود. ممکن است سامانه با این ابعاد و گستردگی کار، با مشکلاتی هم روبهرو باشد اما بهتدریج در حال رفع شدن است.
وزیر آموزشوپرورش درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو با توجه به سیر نوسانی بیماری کرونا نیز توضیح داد و در این باره اظهار کرد: در اجلاس یونسکو تاکید بر بازگشایی مدارس بود، زیرا وقتی بچهها از مدرسه دور میشوند آسیبهای آموزشی، روانی، اجتماعی، عاطفی بر آنها وارد میشود. اصل بر برگزاری حضوری مدارس است؛ به هر طریقی که بشود. یکی از پیشنیازهای این امر، واکسیناسیون معلمان است.
حاجی میرزایی افزود: اگر در مهر ۱۴۰۰ ما با وضعیتی روبهرو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، حضوری دانشآموزان مخاطره نداشته باشد و مسئولان بهداشت تأیید کند، آموزش را حضوری برگزار میکنیم. همچنین اگر اگر تاکید بر افزایش فاصله اجتماعی در کلاسها باشد و بگویند باید تعداد دانشآموزان در مدرسه محدود باشد، برای آن برنامهریزی کردهایم که چگونه دانشآموزان بین روزهای مختلف توزیع شوند. سلامت دانشآموزان برایمان در اولویت است و تحت هیچ شرایطی اجازه نمیدهیم سلامت آنها به مخاطره بیفتد.
وی با اشاره به اینکه مطالعات بینالمللی نشان میدهد بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس تأثیر قابلتوجهی در شیوع کرونا نداشته است گفت: با این حال ما از سیاستهای ستاد ملی کرونا و مقامات وزارت بهداشت تبعیت میکنیم، هرچند تأکید و علاقه ما برگزاری حضوری مدارس است؛ ولو ساعات محدود و مثلا یک روز در هر هفته باشد.
نظر شما